شناسهٔ خبر: 28938 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

یک مقام مسئول در سازمان تامین اجتماعی تشریح کرد؛

جزئیات ارائه خدمات‌بیمه‌ای به ۵۰ شغل ساختمانی/ شرایط برخورداری مشاغل ساختمانی از بیمه تأمین اجتماعی

مهندسی ساختمان مدیرکل نام‌نویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تأمین‌اجتماعی با تاکید بر اینکه نزدیک به ۵۰ شغل مرتبط با صنعت ساختمان می‌توانند از خدمات بیمه‌ای استفاده کنند از عدم محدودیت خدمات آن سازمان در بخش ساخت و ساز کارگران ساختمانی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مدیرکل نامنویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تأمین اجتماعی گفت: قریب به ۵۰ شغل مرتبط با صنعت ساختمان می‌توانند از خدمات تأمین اجتماعی برخوردار شوند و خدمات این سازمان در بخش ساخت و ساز به کارگران ساختمانی محدود نمی‌شود.

ایران از قول سعید حسینی مدیرکل نام نویسی و حساب های انفرادی سازمان تامین اجتماعی نوشت: نقاش، برقکار ساختمان، عایق کار رطوبتی و آسفالت کار ابنیه و... می‌توانند با لحاظ شرایطی از حمایت‌های مقرر در قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی بهره‌مند شوند. وی با تشریح شرایط برخورداری شاغلان حوزه ساختمان برای دریافت خدمات تأمین اجتماعی گفت: این افراد باید به طور مستقیم در صنعت ساختمان اشتغال به‌کار داشته باشند. حسینی افزود: همچنین اشتغال به کار این دسته از افراد در صنعت ساختمان با رعایت سایر قوانین و مقررات و مطابق ضوابط جاری باید از طریق بازرسی تحقیقی مورد تأیید قرار گیرد. وی به سومین شرط برخورداری شاغلان حوزه ساختمان از تأمین اجتماعی اشاره کرد و گفت: این افراد باید فاقد محل کسب و کار ثابت(عدم مالکیت صنفی) باشند.

بیمه کارگران ساختمانی

 بیمه کارگران ساختمانی جزو آن دسته‌ای از بیمه هاست که ۲۳ در صد حق بیمه را کارفرما می‌پردازد و ۷ درصد باقیمانده را کارگر پرداخت می‌کند. به همین دلیل حدود ۲ میلیون کارگر ساختمانی در رشته‌های مختلف به‌ دنبال استفاده از این بیمه هستند اما بنا بر گفته رئیس انجمن کارگران ساختمانی کشور سهمیه داده شده توسط سازمان تأمین اجتماعی حدود یک میلیون و صدهزارنفر است که از این تعداد حدود سیصدهزار نفر به علت شاغل نبودن در بخش ساختمان، فوتی، بازنشسته، از کارافتاده قطع بیمه شده‌اند و اکنون حدود هشتصد و هزارنفر کارگر ساختمانی زیر چتر بیمه هستند و حدود چهارصدهزارنفر هم درنوبت بیمه شدن قرار دارند.

 برخی از کارشناسان معتقدند به‌ کار‌گیری اتباع بیگانه و غیرایرانی در بخش ساختمان در شهرهای بزرگ، فرار برخی انبوه سازان و بساز و بفروش‌ها از پرداخت حق بیمه برای کارگر ایرانی، نداشتن کارت مهارت از سازمان فنی و حرفه‌ای و سوء استفاده برخی افراد تحت عنوان کارگر ساختمانی از بیمه، از دیگر عواملی است که باعث شده تا ۴۰۰ هزار کارگر ساختمانی نتوانند از بیمه برخوردار شوند.

نرخ پایین حق بیمه کارگران ساختمانی

محمد حسن زدا معاون فنی  و درآمد سازمان تأمین اجتماعی در این باره می‌گوید: یکی از اقشار زحمتکش و سختکوش جامعه، کارگران ساختمانی هستند که بخش بیشتری از کار عمرانی کشور را به دوش می‌کشند اما بنابر دلایلی شماری از آنها بیمه نیستند و متأسفانه گروهی از مشاغل با جعل عنوان کارگر ساختمانی به صورت غیر قانونی از مزایای این بیمه استفاده می‌کنند که خوشبختانه با استفاده از بانک های اطلاعاتی و نظارت و بازرسی مأموران سازمان تأمین اجتماعی بیش از ۱۰۰ هزار نفر از افرادی که کارگر ساختمانی نبودند از چتر این بیمه حذف شدند.

وی می‌افزاید: بیمه کارگران ساختمانی از جمله بیمه‌هایی است که نرخ بیمه آن پایین است و چون طبق قانون، بیمه شده باید فقط پرداخت ۷ درصد حق بیمه را بدهد به همین خاطر متقاضی زیادی دارد. حتی مشاغل دیگری مثل تلفن همراه فروشان، پزشکان، نمایشگاه داران، مهندسان وافرادی که وضعیت مالی خوبی دارند خود را به دروغ کارگرساختمانی معرفی کرده و از این بیمه استفاده می‌کنند. این درحالی است که کارگران زیادی که واقعاً حرفه اصلی آنها کار ساختمانی است در نوبت قرار دارند. زدا اضافه کرد: خوشبختانه با ساز و کاری که توسط سازمان تأمین اجتماعی طراحی شده از چند ماه پیش بازرسان بیمه نظارت بر این حوزه را آغاز کرده‌اند و تاکنون از این طریق بیش از ۱۰۰ هزار نفر از بیمه کارگران ساختمانی حذف شده‌اند و این روند همچنان ادامه خواهد داشت تا کارگران واقعی بخش ساختمان که کارت مهارت فنی دارند بتوانند تحت بیمه قرار بگیرند.

ثبت نام در سامانه پالایش بیمه کارگران ساختمانی

اکبر شوکت رئیس انجمن کارگران ساختمانی کشور در این باره می‌افزاید: آماری که ما در اختیار داریم نشان می‌دهد که در حال حاضر حدود چهارصد هزار نفر از کارگران ساختمانی بیمه نشده‌اند. البته تاکنون سهمیه داده شده توسط سازمان حدود یک میلیون و صد هزارنفر است که ازاین تعداد حدود ۳۰۰هزار نفر قطع بیمه به علت شاغل نبودن در بخش ساختمان، فوتی بازنشسته ازکارافتاده و... هستند یعنی الان حدود هشتصد هزار نفر بیمه شده داریم و حدود چهارصدهزار نفر در نوبت بیمه هستند.

 وی می‌افزاید: هم اکنون سامانه پالایش بیمه کارگران ساختمانی مصوب کارگروه قانون رفع موانع اجرایی بیمه کارگران ساختمانی درسطح کشور راه‌اندازی شده است و همه متقاضیان بیمه کارگران ساختمانی باید دراین سامانه ثبت‌نام کنند. شوکت ادامه می‌دهد: در این سامانه افراد ابتدا توسط بانک اطلاعاتی ایرانی و در مرحله بعد توسط بازرسی میدانی انجمن‌های صنفی پالایش شده و سازمان مکلف است خروجی پالایش شده را بیمه نماید البته هیأت امنای سازمان درجلسه‌شنبه گذشته هم سازمان را مکلف کرد کلیه بیمه شدگان قبلی راهم جهت پالایش در این سامانه ثبت‌نام کند.

وی در ادامه درباره مهم‌ترین مشکلات بخش ساختمان می‌گوید: در حال حاضر مشکل اصلی ما این است که سازمان فعلاً سهمیه جدیدی برای خروجی این سامانه در نظرنگرفته تا همه کارگران بیمه شوند. مشکل بعدی بخشنامه اخیر معاونت فنی ودرآمد سازمان درخصوص واگذاری بازرسی کارگران ساختمانی به کارگزاری‌های رسمی سازمان می‌باشد که بابت بازرسی به آنها هزینه هم می‌دهد این کار سازمان هم برخلاف ماده۱۸قانون بهبودمستمرمحیط کسب وکار است که کلیه امورات کارگران ساختمانی از قبیل بیمه درمان فنی حرفه‌ای و... را به انجمن‌های صنفی واگذارکرده است.

شوکت ادامه می‌دهد: علاوه برآن کارگزاری‌ها تخصص در بازرسی ندارند واین کار فقط یک هزینه بردوش سازمان می‌گذارد و باعث قطع بیمه کارگران واقعی هم می‌شود. مشکل بعدی ندادن خدماتی همچون غرامت ایام بیماری غیرناشی ازکار به کارگران ساختمانی با وجود اشاره صریح قانون به کارگران ساختمانی است. در مورد غرامت ناشی از کار هم شعب در سطح کشور به سختی غرامت می‌دهند. در مورد بازنشستگی کارگران ساختمانی که دارای سی سال سابقه وپنجاه سال سن هستند مثل سایربیمه شدگان که متأسفانه این مورد به کارگران ساختمانی تعلق نگرفته و تبعیضی بین کارگران ساختمانی و سایر بیمه‌شدگان هست وهمچنین قرار گرفتن مشاغل ساختمانی جزو مشاغل سخت و زیان‌آور و تأمین کسری حق بیمه سهم کارفرمایی حق بیمه کارگران ساختمانی، کانون طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی را آماده و به نمایندگان کمیسیون اجتماعی داده که آقای محجوب پیگیراست.

 وی می‌افزاید: درباره فنی وحرفه‌ای هم متأسفانه آقای سازگارنژاد برخلاف ماده ۱۸قانون بهبود مستمرمحیط کسب و کار بخشنامه‌ای صادر کرده که امورات تمدید و تعویض کارت مهارت را به دفاترپیشخوان دولت داده علاوه برآن دراکثراستان‌ها آزمون بیسوادی ازکارگران بیسواد ساختمانی برخلاف بخشنامه‌های خود سازمان گرفته نمی شود.

مسئولان جلوی سواستفاده از بیمه کارگران ساختمانی را بگیرند

مسلم مکاری بازرس انجمن صنفی کارگران ساختمانی کشور درباره مسائل و مشکلات بیمه کارگران ساختمانی می‌گوید: خیلی از کارگران ساختمانی به دلیل کم سوادی یا بی‌سواد بودن نمی‌توانند در آزمون سازمان فنی و حرفه‌ای امتحان شرکت کنند. به همین خاطر برای آنها کارت مهارت صادر نمی‌شود.

این در حالی است که باید این سازمان برای این دسته کارگران ساختمانی شرایط دیگری را فراهم کند تا این افراد بتوانند بیمه شوند. وی می‌افزاید: در حال حاضر ما شاهد یم که خیلی از افراد بدون آنکه یک روز کارگری کرده باشند از مشاغل دیگر به این حوزه وارد شده‌اند و به جای کارگران ساختمانی بیمه شده‌اند. لازم است مسئولان جلوی این تخلف‌ها را بگیرند و اجازه ندهند هر کس براحتی از عنوان کارگر ساختمانی سوء استفاده کند. باور کنید بیشتر این افراد یک دانه آجر هم پرتاب نکرده‌اند چه رسد به این که کارگر ساختمانی باشند./

نظر شما